Portfolio 

image

Met wat hulp...

Je bent een jaar of 18, gevlucht uit een land in oorlog en in Nederland beland. Dan kun je wel wat hulp gebruiken om hier je weg te vinden en een bestaan op te bouwen. Bij Restaurant Saban, met vestigingen in Tilburg, Den Bosch, Waalwijk en Utrecht, hebben ze daar een gave aanpak voor. Je begint met afwassen. Maar heb je het in je, dan kun je zomaar als restauranteigenaar eindigen...

image
image
image

Samen voor SAAM!

Restaurant SAAM in Hoek van Holland is best bijzonder. Ze serveren er pannenkoeken en … schnitzels! Een onalledaagse combinatie. Dus was de communicatie ook onalledaags. Met o.a. een nieuwe huisstijl, twee getekende mascottes (Tess & Ties), website, folders en persberichten hebben we SAAM op de (menu-)kaart gezet.

image

Méér dan een relatiegeschenk

De Boekenlegger-kalender (12 pagina’s dik) is een bijzonder product. Ja, het is een 12-maandskalender. En ja, het is ook een stapeltje van 12 boekenleggers, want elk foto is eenvoudig los te scheuren van de kalender.

En daarmee creëer je dus een compleet nieuw product. Een opvallend relatiegeschenk, een handzame productcatalogus, een pr-instrument, een staalkaart, een reclamemiddel, een visitekaartje, een salespromotion artikel, een leuke weggever: … het is te veel om op te noemen, en deze website laat dat kort en krachtig zien.

boekenlegger-kalender.nl

image
image
image
image

Familiegeheimen 2

Na een rondgang langs de oudste familiebedrijven van Nederland, bracht BDO een nieuw boek uit. Ditmaal trokken we langs de grootste familiebedrijven. Het werd weer een interessante reeks interviews bij o.a. scheepsbouwer Damen Shipyards, Jan Zeeman (“Ik ben Jan van de onderbroeken”) en het schoonmaakbedrijf van ADG, dat met 60.000 medewerkers tot de grootste werkgevers van ons land behoort. Knap werk voor een familiebedrijf waar pas de tweede generatie aan het roer staat.

image
image
image

Landgoed Sancta Maria

Stijlvol. Zo mag je de omslag van dit boekwerk compleet met gouden monogram zeker noemen. Het is het een bijna 100 pagina’s tellende uitgave over landgoed Sancta Maria. Omringd door duinen, bos en bollenvelden bij Noordwijk wordt hier een gebied voor wonen op topniveau ontwikkeld. Met ruime herenhuizen - met 4,25 meter hoge plafonds! - in oude paviljoens. En ruime kavels – van 900 tot 15.000 m2 – voor prachtige te bouwen villa’s.  Ontwikkelaar BPD geeft voor geïnteresseerden het moodbook uit en lanceerde een aparte website. Voor beide mocht ik teksten en interviews schrijven. (April 2016).

image
image

Knallen!

Piet Feenstra (rechts) is een rasondernemer. Terwijl het beroerd gaat in de retail, groeit zijn modeketen ‘Only for men’ als een malle. Piet is een prater, en dat’s lekker als je die mag interviewen. In dit geval voor Baanbreker, het magazine van Start Foundation.

 

image
image
image
image
image
image

Live events

Research, redactie, passen, meten en schaven... aan een live talkshow gaat veel vooraf. Des te groter de voldoening als alles dan op z'n plaats valt.

image

Slimme (onderkleding)

Wat goed is voor sporters, is ook goed voor harde werkers. Met dat idee bedacht tophockeyer Jeroen Herzberger een nieuwe lijn van thermo-onderkleding. ‘Thundersports industrial’ is de naam. In het blad Veiligheidsnieuws van Intersafe vertelt Jeroen waarom de mouwen van deze shirts net wat langer zijn dan die van de ondershirts van olympische sporters. 

image
image

Familiegeheimen...

Fascinerende opdracht van BDO. Een rondgang, samen met een deskundige adviseur van BDO, langs de tien oudste familiebedrijven van Nederland, op zoek naar het geheim van hun succes. De tien interviews (o.a. bij De Kuyper, Bavaria, Van Bommel en Koninklijke Tichelaar) zijn gebundeld in een fraai gebonden boekje, compleet met leeslint. Het oudste bedrijf stamt uit 1572, en bij een van die ondernemingen met een lange adem staat inmiddels de vijftiende (!) generatie aan het roer.

image
image

Flinke familie

De tuindersfamilie Smaal is in meerdere opzichten een flinke familie. Er zijn flink wat nazaten, en er staat een stevig familiebedrijf. Vader Henk Smaal begon in een kas, kleiner dan een voetbalveld, met de teelt van tomaten. Zijn vijf zoons runnen nu SO Natural, de grootste orchideeënkwekerij van Europa. Maar liefst 35 voetbalvelden groot en goed voor meer dan 15 miljoen planten per jaar. Ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan gaven ze een boek uit over de geschiedenis van het bedrijf, en ik mocht daarvoor alle Smaal’s interviewen. Leuke klus, want de kwekers zijn ook nog eens vlotte praters.